اسم دخترانه, اسامی دخترانه عربی, اسامی محلی, اسم عربی

معنی اسم فادیا

معنی اسم فادیا در قرآن

ریشه و معنی اسم فادیا

اسم «فادیا» ریشه‌ای عربی دارد و به معنای کسی است که جان و زندگی خود را برای نجات یا کمک به دیگران فدا می‌کند. این نام از فعل «فدی» به معنای فدا کردن یا نجات دادن مشتق شده است. در فرهنگ عربی و اسلامی، این نام دارای بار معنایی مثبت و عمیقی است و به شخصی اشاره می‌کند که از خودگذشتگی و ایثارگری دارد.

همچنین، در برخی منابع ممکن است اشاره به معنای حمایت‌کننده یا نجات‌دهنده نیز داشته باشد. در کل، فادیا به عنوان یک نام دخترانه نمادی از ایثار، نجات و همدلی است.

در بعضی از فرهنگ‌ها نیز این اسم با معانی دیگری مرتبط شده است، اما معنای اصلی آن در زبان عربی همان «فداکار» یا «کسی که فدا می‌کند» است.

معنی اسم فادیا در ثبت احوال

اسم «فادیا» در ثبت احوال ایران به معنای «نجات‌بخش» یا «منجی» آمده است. این نام ریشه عربی دارد و به کسی اشاره می‌کند که خود را برای نجات دیگران فدا می‌کند. از نظر معنایی، این اسم نمایانگر فداکاری و ازخودگذشتگی است و در فرهنگ‌های عربی و اسلامی معنای مثبتی دارد.

حروف ابجد این نام عدد ۹۶ است و برخی از افراد برای طالع‌بینی نیز از این عدد استفاده می‌کنند. به گفته برخی منابع، افراد با نام‌هایی که با حرف «ف» آغاز می‌شود، دارای شخصیت شجاع و پرانرژی هستند و به نوعی جنگجو به حساب می‌آیند.

معنی اسم فادیا در قرآن

اسم «فادیا» در قرآن به طور مستقیم ذکر نشده است، اما این نام ریشه عربی دارد و از واژه «فدا» گرفته شده که به معنای فداکاری و نجات دادن است. فادیا به معنای “نجات‌دهنده” و “منجی” است و به فردی اشاره می‌کند که خود را برای نجات دیگران فدا می‌کند. این نام از لحاظ دینی و معنوی بسیار با ارزش است، و گاهی به لقب حضرت مسیح (ع) نیز اشاره می‌کند که او را نجات‌دهنده بشر می‌دانند.

در برخی تفاسیر، فادیا به معنای «فدایی برای منجی آخرالزمان» آمده است، که اشاره به فداکاری برای نجات در زمان‌های خاص دارد. این نام بار معنایی عمیق دارد و با مفاهیمی چون ایثار و کمک به دیگران مرتبط است.

به عنوان یکی از نام‌های با ریشه عربی، در برخی منابع به معنای «فداشونده» نیز استفاده شده است و در فرهنگ‌های مختلف، مخصوصاً در کشورهای اسلامی، معنای نجات‌بخش بودن و فداکاری را القا می‌کند.

اسم دخترانه مشابه اسم فادیا

  1. فادیه – نجات‌بخش و منجی
  2. فائزه – زن پیروز و رستگار
  3. فرنیا – اصیل و باشکوه
  4. فاطمه – جدا از آتش، پاک و مقدس
  5. فرحزاد – مملو از شادی و خوشبختی
  6. فاطیما – شکل لاتین فاطمه
  7. فایدیم – نامی با ریشه مشابه فادیا
  8. فریال – دارای گردن بلند و زیبا
  9. فرنوش – پر از نور و زیبایی
  10. فریبا – دلفریب و جذاب

اسم پسرانه مشابه اسم فادیا

  1. فادی – نجات‌دهنده
  2. مهدیار – یار و محافظ امام زمان (عج)
  3. رادین – آزاده، بخشنده
  4. سورنا – سردار دلیر
  5. فراز – سربلند، کسی که در اوج است
  6. فرازان – بلندمرتبه، والا
  7. فرهاد – عاشق صبور
  8. فرهنگ – دانا، خردمند
  9. فرزاد – فرزند نیکو
  10. فرشادبه معنای شکوه، عظمت و جلال
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *