مجله بارداری

مصرف مواد غذایی موثر در بارداری

مصرف مواد غذایی در دوران بارداری

مصرف مواد غذایی موثر در بارداری

در طول دوران بارداری، بدن با تغییرات فیزیکی و هورمونی فراوانی مواجه می‌شود. این مرحله از زندگی، اهمیت بسیاری از نظر رژیم غذایی دارد. هر ماده غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی بر روی سلامت شما و رشد جنین خواهد داشت. برای اطمینان از اینکه نیازهای غذایی خود و جنین خود را برآورده می‌کنید، لازم است یک رژیم غذایی سالم و متوازن را رعایت نمایید. زیرا غذا، اولین منبع تغذیه برای جنین در رحم مادر است، بنابراین باید مواد غذایی غنی و مغذی را مصرف نمایید. تغذیه مناسب به رشد و تقویت کودک بارداری کمک می‌کند.

تغذیه دوران بارداری و افزایش مواد مغذی

نیاز بدن به مواد غذایی در طول دوران بارداری افزایش می‌یابد. اغلب ما با جمله مشهور مرتبط با تغذیه بانوان باردار آشنا هستیم؛ این ادعا که بانوان باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورند، در واقعیت صحیح نیست. اما باید تأکید کنیم که بانوان باردار نیاز به مقادیر بیشتری از مواد مغذی ریز و درشت دارند تا به سلامتی خود و جنین خود اهمیت دهند. مواد مغذی ریز شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که نیاز به مقادیر کمی از آن‌ها وجود دارد، در حالی که مواد مغذی درشت شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها هستند که انرژی لازم برای بدن را فراهم می‌کنند.

مواد غذایی مفید در دوران بارداری

در صورتی که مواد غذایی از دسته‌های مختلف (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) به مقدار کافی در رژیم غذایی خود جای ندهید، بدن به درستی عمل نخواهد کرد. هدف در دوران بارداری این است که مجموعه‌ ای متنوع از غذاهای سالم را مصرف نمایید. غذاهای فرآوری شده و بی ارزش را با مواد غذایی طبیعی و کم چرب جایگزین کنید. به عنوان مثال، مصرف چیپس و نوشابه کم ارزش غذایی دارد. به جای آن، میوه‌ های تازه، سبزیجات و منابع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، ماهی، لوبیا و عدس را بیشتر در رژیم خود جای دهید. این بدین معنا نیست که باید از لذت مصرف غذا های مورد علاقه خود در دوران بارداری منع شوید؛ اما باید از غذاهایی که ارزش غذایی دارند و مناسب هستند برای بدنتان بیشتر استفاده کنید تا هیچ نوع مداخلتی در تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی اساسی نداشته باشید. اضافه کردن مواد غذایی کلیدی به روزانه خود کمک می‌کند تا نیاز های غذایی خود را در دوران بارداری برطرف کنید.

تغذیه دوران بارداری ۳ ماه اول

در پاسخ به این سوال که در دوران بارداری چه نوع تغذیه ای باید داشته باشیم، باید بگویم که در دوران سه ماه اول بارداری، توجه به تغذیه به اهمیت بسیاری دست می‌دهد. زیرا با شکل‌گیری و رشد جنین، نیاز آنها به مواد غذایی افزایش می‌یابد. در ابتدای این دوره، نیاز به مصرف غذاهای پرکالری نیست؛ اما با گذر زمان، مقدار کالری مصرفی در تغذیه دوران سه ماه اول بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
بدیهی است که نیازی به مصرف غذا به میزان دو نفر نیست؛ به جای آن، کافی است کمی بیشتر از مقادیر روزانه معمول مواد غذایی سالم و میان‌ وعده‌ های کوچکی را به بدن خود اضافه کنند. پس در سه ماه اول بارداری، چه بخوریم؟ تغذیه در این دوره شامل موادی مانند کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین بوده و همچنین از غذا هایی که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن و دیگر مواد معدنی هستند استفاده کنند.

تغذیه دوران بارداری ۳ ماه دوم

واقعیت این است که تغذیه در دوران بارداری باید از ابتدای آن به درستی تنظیم شود و باید شامل مقدار کافی از گروه‌ های غذایی مختلف باشد. این شامل مصرف مقدار کافی از غلات، محصولات لبنی، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، میوه‌ها و پروتئین می‌شود. همانطور که اشاره شد، با گذر زمان نیاز به مواد مغذی که جنین از مادر دریافت می‌کند، افزایش می‌یابد و یکی از مواد معدنی که از ماه پنجم به بعد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در بسیاری از موارد، ممکن است مادر نیاز به مکمل‌های آهن داشته باشد.
تغذیه در دوران بارداری سه ماهه دوم اهمیت چشمگیری دارد. اما بدین معنا نیست که باید به صورت خودسرانه از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. بلکه باید تمام علائم مختلف و تغییرات را که در خود احساس می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، با انجام آزمون‌های معایناتی، اگر کمبودی از هر گونه ویتامین و … مشخص شود، پزشک مکمل مورد نیاز را برای شما تجویز می‌کند. همچنین برای مطالعه سایر مقالات مجله بارداری می توانید روی لینک کلیک کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *