اسامی پسرانه اصیل ایرانی, اسامی اصیل ایرانی, اسامی پسرانه شاهنامه, اسم پسرانه

معنی اسم کارن

معنی اسم کارن

معنی اسم کارن

همانطور که در بخش اسم‌های پسر با حرف ک گفته شد، اسم کارن در زبان فارسی به معنای شجاع و دلیر است. کارن نام فرزند کاوه آهنگر و همچنین اسم سردار لشکر مهرداد شاهزاده اشکانی است که علیه اشک بیستم (گودرز) قیام کرد. اسم “کارن” در ۵ سال اخیر یکی از محبوب‌ ترین اسم‌  های پسرانه در ایران بوده است، به ویژه برای مادر و پدرهایی که به دنبال اسم جدید پسر بودند.

اسم کارن در خارج از ایران و دیگر کشورها

در زبان انگلیسی نام دخترانه است و این اسم در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در امریکا جزو ۱۰ نام مرسوم دخترانه بوده است و معنی پاک و خالص را دارد. اسم “کارن” در زبان ارمنی همانند زبان فارسی یک اسم پسرانه است و طبق نظریه‌ای از اسم شاهزاده ایرانی با همین نام گرفته شده است. کارن (Karen) یا Caren یک اسم بین‌ المللی است که در خیلی از کشورها مانند انگلستان، امریکا، استرالیا، دانمارک و … برای نام‌گذاری فرزندان استفاده می‌شود.

اسم کارن در تاریخ ایران و شاهنامه

کارن در شاهنامه به صورت “قارن” آمده است. “قارَن” در واقع معرب (شکل عربی) “کارَن” هست و پسر کاوه آهنگر (اسطوره ایران‌زمین) بوده است.
همچنین، نام یکی از پهلوانان ایرانی در شاهنامه و سپهدار ارتش ایران از زمان پادشاهی فریدون تا کی‌قباد نیز قارن بوده است. او در زمان نبرد منوچهر با سلم و تور نیز سپهدار ایران بود و بیش از سیصد هزار سپاه را فرماندهی می‌کرد. وی بسیار دلیر بود و به همین دلیل به او “کارن رزم‌زن” می‌گفتند.

اسم کارن در شاهنامه فردوسی

همانطور که گفته شد، “کارن” در کتاب شاهنامه به صورت “قارن” در چندین بیت آمده است، مثل:
“سپه را سراسر به قارن سپرد / کمین گاه بگزید سالار گرد”
یا در جاهای دیگر:
“چو بشنید نوذر که قارن برفت / دمان از پسش روی بنهاد و تفت”
“که چون قارن کاوه جنگ آورد / پلنگ از شتابش درنگ آورد.”
اسم کارن در ثبت احوال ایران
“کارن” مورد تایید ثبت احوال کشور برای نام‌گذاری فرزندان پسر است.

معنی اسم کارن در ثبت احوال

کارن در ثبت احوال معادل نام “قارن” معنی شده است. “قارن” نیز به صورت زیر معنی شده است:
از خاندان‌های اشرافی ایران در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان.
(در شاهنامه) پهلوان ایرانی، پسر کاوه‌ آهنگر.
نام باستانی ناحیه‌ای کوهستانی در شهر ساری، شامل بخشهای دو دانگه و چهاردانگه (قارن کوه).

نام های مشابه پسرانه با اسم کارن

نام “کارن” یکی از نام‌های زیبا و معنی‌دار در زبان فارسی است که معانی متعددی دارد. این نام به تاریخ و فرهنگ ایرانی متصل است و به عنوان یک انتخاب پسرانه بسیار محبوب در ایران شناخته می‌شود. اما در صورتی که می‌خواهید نام‌های پسرانه مشابه “کارن” را بررسی کنید، اینجا چند نام مشابه با معانی مختلف ارائه می‌شود:
کیارش: نام “کیارش” نیز یک نام ایرانی با معنی “شجاع” و “پردلیری” است. این نام از آثار فرهنگ ایران باستان گرفته شده و به عنوان یک نام قدیمی و محبوب معرفی می‌شود.
کامران: “کامران” نیز یک نام پسرانه با تاریخ و اصالت در فرهنگ ایران دارد. این نام به معنای “شجاع”، “سبز” و “پرشور” تفسیر می‌شود و یکی از نام‌های پرکاربرد در ایران است.
کیوان: نام “کیوان” نیز یک نام با ریشه‌های فرهنگ ایران باستان است. این نام به معنای “معقولیت” و “هوش” تلقی می‌شود و به عنوان یک نام سنتی و معنی‌دار در ایران استفاده می‌شود.
کیانوش: “کیانوش” نامی دیگر با معنی‌های مثبت در زبان فارسی است. این نام به معنای “نیکوترین از کشور” تفسیر می‌شود و به عنوان یک نام معنی‌دار و مناسب برای پسران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کورش: “کورش” نامی با تاریخ عریق در ایرانی‌های باستان دارد. این نام به معنای “سرزمین‌خوار” و “شجاع” تلقی می‌شود و به عنوان نامی با تاریخ و اصالت در ایران معرفی می‌شود.
کیومرث: نام “کیومرث” یکی از نام‌های باستانی ایران است که به معنای “شجاعی پسر” تفسیر می‌شود. این نام نشانگر شجاعت و دلیری است.
کیان: “کیان” نیز یک نام مشابه با معنی “سرزمین” و “قومیت” است. این نام به عنوان یک نام سنتی و جذاب برای پسران انتخاب می‌شود.
همچنین، می‌توانید نام‌های دیگری که معانی مشابه یا مطلب با کارن دارند، مانند “کیوانش”، “کیامرث” یا “کیومرز” را نیز بررسی کنید. انتخاب نام برای فرزند یک تصمیم مهم است و می‌تواند بر اساس معانی و ارتباط با تاریخ و فرهنگ انتخاب شود.

نام های مشابه دخترانه با اسم کارن

نام‌های مشابه دخترانه به اسم “کارن” معمولاً از منشأ واژگانی یا فرهنگی مشترک با این اسم الهام می‌گیرند. این نام‌ها ممکن است تلفظ واشکاری و یا نزدیک به “کارن” باشند یا تا حدی شبیه به این نام باشند. در ادامه، چند نام دخترانه مشابه به “کارن” ذکر می‌شود:
کارینا (Karina): نام کارینا به معنای “خانمی عاشق” یا “آزاد” است و منشأ آرمنی دارد. این نام به شکلی مشابه به “کارن” تلفظ می‌شود و می‌تواند یک انتخاب زیبا برای دختران باشد.
کارلا (Carla): نام کارلا یک نام رایج در زبان‌های ایتالیایی و اسپانیایی است و به معنای “زنانه” یا “معنویت زنانه” ترجمه می‌شود. این نام نیز تلفظ مشابه با “کارن” دارد.
کارولین (Caroline): نام کارولین یک نام کلاسیک و زیبا است که به معنای “زنانه” یا “زنی معقول” ترجمه می‌شود. تلفظ این نام نیز به نسبت نزدیک به “کارن” است.
کریستین (Kristen): نام کریستین به معنای “فرزند مسیح” است و از نظر تلفظی به “کارن” نزدیک است. این نام یک نام کلاسیک و محبوب در فرهنگ غربی است.
کارین (Karen): علاوه بر نام “کارن”، نام “کارین” نیز یک نام مشابه دیگر است. این نام در زبان‌های مختلفی استفاده می‌شود و به معنای “خانمی عاشق” است.
کاترین (Catherine): نام کاترین یک نام کلاسیک و جاودانه است که در زبان‌های مختلف به کار می‌رود. این نام به معنای “زنانه” است.
کامیلا (Camila): نام کامیلا در زبان‌های اسپانیایی و ایتالیایی رایج است و به معنای “جوانی” یا “پیشروی جوانانه” ترجمه می‌شود. تلفظ این نام نیز به نسبت نزدیک به “کارن” است.
کورین (Corinne): نام کورین به معنای “زنانه” است و تلفظ آن نیز به شکلی مشابه “کارن” است.
این نام‌ها تنها چند نمونه از نام‌های دخترانه مشابه به “کارن” هستند. هر نام دارای تاریخچه و معنای خود است و می‌تواند بر اساس سلیقه و ترجیحات شخصی انتخاب شود.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *