مجله بارداری

شانس موفقیت در بارداری پس از چهل سالگی

شانس موفقیت در بارداری پس از چهل سالگی

شانس موفقیت در بارداری پس از چهل سالگی

به صورت طبیعی، کمتر از یک درصد از زنان در محدوده سنی ۴۰ تا ۴۵ سالگی توانسته‌اند به بارداری دست یابند. به عبارت دیگر، امکان بارداری در هر دوره قاعدگی تنها حدود ۵ درصد وجود دارد، و عواملی مانند نمایش از زندگی، ورزش، و دیگر مسائل مرتبط نیز در مشکلات بارداری در افراد بالای چهل سال موثر هستند.
اکنون که سن ازدواج به علت مسائل اقتصادی به سنین بالاتری انتقال پیدا کرده و بارداری در افراد بالای ۴۰ سالگی شایع‌تر شده، پزشکان تلاش می‌کنند راهکارهای مناسبی را برای افزایش احتمال بارداری سالم در این گروه ارائه دهند. به طور کلی، مادامی که سیستم هیپوتالاموس مغز، سیستم تولید مثل، رحم، و تخمدان‌ها فعال باقی بمانند و چرخه قاعدگی همچنان به طور منظم ادامه دهد، امکان بارداری در زنان بالای ۴۰ سال وجود دارد. از طرفی، با توجه به نظارت پزشکی دقیق و کنترل‌های مناسب، حتی بعد از سن ۴۰ سال نیز می‌توان به بارداری موفق دست یافت.

نحوه بارداری بعد از سن چهل سالگی

عموماً پزشکان برای ارزیابی کیفیت تخمک‌ها و تخمدان‌های زنان بالای ۴۰ سال از آزمون سنجش سطح هورمون آنتی مولرین (AMH) استفاده می‌کنند. این آزمون به تخمین قدرت باروری طبیعی این زنان کمک می‌کند. اگر مقدار AMH بالاتر از یک باشد، نشان‌دهنده وجود قدرت باروری مطلوب در زنان است، در حالی که اگر میزان این هورمون کمتر از یک باشد، نمایانگر کاهش قدرت باروری ممکن است.
آزمون AMH که به آن به عنوان آزمون ذخیره تخمدان هم اطلاق می‌شود، یکی از مهمترین آزمون‌های ارزیابی ناباروری زنان است و به اندازه‌ گیری سطح هورمون AMH که توسط فولیکول‌های آنترال تولید می‌شود، می‌پردازد. تفسیر نتایج آزمون ذخیره تخمدان در تعیین دوز صحیح داروهای درمانی برای مشکلات ناباروری، به ویژه داروهای مورد استفاده در روش‌های مثل آی ‌وی‌ اف نقش بسیار حیاتی ایفا می‌کند.

عوارض بارداری بعد از چهل سالگی

عادتاً تأخیر در بچه‌دار شدن زوجین به عواملی مثل دیر ازدواج، شاغل بودن خانم، یا دراز کشیدن فرآیند درمان ناباروری ارتباط دارد. این تأخیر گاه با خود دارای عوارضی برای مادر و نوزاد در صورت بارداری در سنین بالا و بیش از ۴۰ سالگی همراه است.
مزیت های بارداری بعد از چهل سالگی
بارداری در سن ۴۰ سالگی اغلب مزایای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، در این دوره از زندگی، شاغلی خانم به پایان می‌رسد و مادر بیشتر فرصت دارد تا به رشد و تربیت فرزند خود اختصاص دهد و ظرفیت عاطفی مادر برای بزرگ کردن فرزندش به مراتب افزایش می‌یابد.
همچنین، زندگی زناشویی در این مرحله از زندگی به ثبات می‌رسد و حتی والدین از نظر مالی به وضعیت بهتری دست یافته‌اند. از طرفی دیگر، به دلیل داشتن تحصیلات و دانش بیشتر، ممکن است نتایج تحصیلی بهتری در فرزندان به دست آید (در همه سنوات تحصیلی).

راهکارهای افزایش کیفیت تخمک بعد از ۴۰ سالگی

تحقیقات نشان می‌دهد که کوآنزیم Q۱۰ تأثیر بسیار مثبتی بر کیفیت تخمک و بارداری زنان بالای ۳۵ سال دارد. منابع غذایی غنی از کوآنزیم Q۱۰ شامل ماهی‌های چرب، مرغ، گوشت قرمز، دل و جگر، قلوه، غلات سبوس‌دار، سویا، بادام زمینی، آجیل، روغن کانولا و روغن سویا، جوانه گندم، تخم مرغ و همچنین سبزیجات از جمله اسفناج و بروکلی هستند. این منابع غذایی حاوی مقادیر زیادی کوآنزیم Q۱۰ می‌باشند.
راه های باروری در زنان
اگر شما بیش از ۳۵ سال سن دارید و به مدت بیش از ۶ ماه تلاش کرده‌اید تا باردار شوید، احتمال دارد با مشکلات باروری مواجه شده باشید. در چنین مواقعی، مشاوره از پزشک یا متخصص باروری می‌تواند مفید باشد. او می‌تواند علت عدم باروری شما را تشخیص دهد و برنامه‌های درمانی متناسب را توصیه کند.
از فناوری‌های کمک باروری (ART) نیز می‌توان برای کمک به زنان در باردار شدن استفاده کرد. اما باید توجه داشت که این فناوری‌ها نمی‌توانند به طور کامل تأثیرات مرتبط با سن را در باروری از بین ببرند. پزشکان برای درمان مشکلات باروری در زنان از داروهایی که فرآیند تولید تخمک را تحریک می‌کنند و تکنیک‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده می‌کنند. با افزایش سن، احتمال موفقیت در بارداری با این روش‌ها کمتر می‌شود.
گزینه دیگر استفاده از تخمک اهدایی است. در این روش، تخمک اهدایی با اسپرم همسر شما ترکیب می‌شود و سپس به رحم شما منتقل می‌شود تا باروری اتفاق بیفتد.
سن زنان چه تاثیری روی بارداری دارد؟
تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان‌های زنان با عبور زمان و افزایش سن کاهش می‌یابد. تا سن ۳۷ سال، حدود ۲۵۰۰۰ تخمک در تخمدان‌ها باقی می‌ماند. تا سن ۵۱ سال، تنها ۱۰۰۰ تخمک باقی می‌ماند. اگرچه این تعداد ممکن است به نظر بیاید که زیاد است، اما قدرت باروری تخمک‌ها با پیشرفت سن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
بنابراین، با افزایش سن، خطر ابتلا به شرایطی که ممکن است تأثیر منفی بر باروری داشته باشند، مانند آندومتریوز و بیماری‌های لوله‌های رحمی، نیز افزایش می‌یابد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *