اسم پسرانه, اسامی اصیل ایرانی, اسامی پسرانه اصیل ایرانی, اسامی خاص

معنی اسم آوش

معنی اسم آوش

معنی اسم آوش چیست

معنی اسم آوش که به زبان فارسی به معنای آب پاک و زلال است، نمادی از پاکی و شفافیت است. این نام به خصوص در فرهنگ ایرانی به کار می‌رود و انتخابی مناسب برای نامگذاری به دلیل ارتباط آن با طبیعت و خصوصیات مثبت آب مانند تازگی، پاکی، و زندگی‌بخشی محسوب می‌شود. آوش اغلب مورد استفاده در شعر و ادبیات فارسی قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان یک استعاره برای بیان زیبایی و صداقت استفاده شود. در نتیجه، این نام برای بسیاری از والدین که می‌خواهند فرزند خود را با این خصایص نیکو نامگذاری کنند، جذابیت زیادی دارد.

معنی اسم آوش در ثبت احوال

اسم “آوش” در زبان فارسی به معانی مختلفی استفاده می‌شود اما اصولاً به معنای “آتش روشن” یا “شعله آتش” است. این نام از ریشه‌های کهن ایرانی و زرتشتی گرفته شده و اغلب به دلیل ارتباط آن با آتش و نور، نمادی از پاکی و روشنایی محسوب می‌شود. آوش در میان ایرانیان به عنوان یک نام نسبتاً نوظهور و مدرن شناخته شده است که هم برای دختران و هم برای پسران استفاده می‌شود. استفاده از این نام در ثبت احوال ممکن است به دلیل مدرن بودن و نداشتن سابقه‌ی طولانی در میان نام‌های سنتی، کمتر شایع باشد.

معنی اسم آوش در لغت نامه دهخدا

اوش، یک شهر در ماوراءالنهر، به ولایت فرغانه که در میان سمرقند و چین قرار دارد، تعلق دارد. این شهر با نام‌های دیگری همچون “اوبهی” و “اوشی” شناخته می‌شود. گروهی از محدثان به این شهر مرتبط بوده و از زمان‌های قدیمی به نام “اوشی” شناخته می‌شوند. جایی آبادان و پربرکت است که مردمانش دارای روحیه‌ی جنگی هستند. این شهر در کنار کوهی واقع شده است که به عنوان پاسبان و نگهبان، به دور از دید ترک‌های کافر نگاه می‌دارد.

اوش، یکی از شهرهای باستانی و قدیمی آسیای مرکزی است که در دره فرغانه واقع شده و در طول هزاره‌ها به عنوان یکی از مراکز تهیه ابریشم شناخته شده است. جمعیت این شهر برابر با ۳۳،۳۱۵ نفر است و در کشور قرقیزستان واقع شده است. اوش دارای بخش‌های شرقی و روسی نیز می‌باشد و جاذبه‌های گردشگری مانند سنگ تخت سلیمان نیز در مغرب شهر واقع شده است.

معنی اسم آوش به انگلیسی

آوش نامی است که برگرفته از میراث فرهنگی منطقه‌ای خاص به نام ماوراءالنهر است، منطقه‌ای که در تاریخ به دلیل موقعیت استراتژیک و فرهنگ غنی‌اش شهرت داشته است. این اسم ممکن است اشاره‌ای به شکوه و عظمت شهرهای باستانی و تاریخی این منطقه داشته باشد که در طول دوران‌های مختلف، محل تلاقی فرهنگ‌ها و مرکز تجارت و دانش بوده‌اند. استفاده از این نام برای فرزندان نشان‌دهنده‌ی تمایل به پاسداشت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی و همچنین تمنای آنکه فرزند نیز مانند شهرهای ماوراءالنهر، محلی برای رشد، پیشرفت و تبادل فرهنگی باشد.

نام دخترانه مشابه نام آوش

برای نام‌های دخترانه که از نظر آوا و معنا شباهت‌هایی به نام آوش دارند، چندین گزینه زیبا و معنادار وجود دارد. از جمله این نام‌ها می‌توان به آناهیتا، آریانا، و آوا اشاره کرد که هر کدام دارای پیشینه و معنایی غنی هستند. آناهیتا که به معنای الهه آب و باروری است، آریانا به معنای نجیب و آوا به معنای صدا، نام‌هایی هستند که هر کدام زیبایی و عمق خاصی دارند.

نام پسرانه مشابه نام آوش

برای نام‌های پسرانه شبیه به آوش، نام‌هایی مثل آبتین، آرشا، و سیاوش پیشنهاد می‌شوند. آبتین که از شخصیت‌های شاهنامه است و به معنای پدر فریدون، آرشا به معنای قوی و سیاوش که نمادی از صداقت و پاکی است، انتخاب‌هایی هستند که هم از نظر صوتی و هم معنایی به آوش نزدیک می‌باشند.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *