اسم دخترانه, اسامی اصیل ایرانی, اسامی پسرانه اصیل ایرانی, اسامی خاص

معنی اسم مانی

معنی اسم مانی

معنی اسم مانی چیست

در پاسخ به سوال معنی اسم مانی به چه معناست؟ باید گفت اسم «مانی» به معنای اندیشمند، نام بنیان‌گذار آیین مانوی، مذهبی که در قرن سوم میلادی در ایران پدید آمد، است. در جواب به سوال معنی اسم مانی چیه باید گفت ؟مانی خود را پیام‌آور نور معرفی می‌کرد و بر این باور بود که وظیفه‌اش روشن‌گری انسان‌ها و نجات آنها از تاریکی است. تعالیم او ترکیبی از زرتشتی‌گری، مسیحیت، و بودیسم بود و بر اساس این تعالیم، جهان میدان نبرد بین نور و تاریکی است. این نام در فرهنگ ایرانی نمادی از دانش و فرزانگی محسوب می‌شود.

معنی اسم مانی در لغت نامه دهخدا

یکی از نقاشی‌های مشهور در زمان اردشیر شاه بود، و برخی معتقدند که در زمان حکومت بهرام شاه هم فعالیت داشته است. این نقاش، پس از عیسی علیه السلام، ظاهر شد و ادعا کرد که پیامبری است. بهرام شاه، پسر هرمز شاه، او را به قتل رساند.

معنی اسم مانی در فرهنگ فارسی معین

دیوانگی، جنون.علاقه مفرط به چیزی یا عملی.

معنی اسم مانی در ثبت احوال

معنی اسم مانی در فارسی به معنای “اندیشمند” است. او، بنیان‌گذار آئین مانوی بود، زادهٔ سال‌های ۲۱۵ تا ۲۷۶ میلادی. در دوران جوانی، به آموختن علوم، حکمت، غور و مطالعهٔ ادیان زرتشتی، عیسوی و سایر دین‌های زمان خود پرداخت. در سن ۲۴ سالگی، ادعای پیامبری کرد و آئین خود را آشکار ساخت. آموزه‌های خود را در کتابی به نام “شاپورگان” نوشت و به نزد شاه شاپور اول ساسانی برد و مورد پذیرش قرار گرفت. اما بعدها، شاپور او را به تبعید کرد و مانی به هند، تبت و چین رفت. در زمان هرمز به ایران بازگشت و مورد پذیرش شاه قرار گرفت و به انتشار آیین خود ادامه داد. اما بهرام اول، جانشین هرمز، او را دستگیر کرد و محاکمه کرده و در نهایت او را کشت. ارژنگ نیز از کتاب‌های دیگر مانی بود.

معنی اسم مانی و مانیا

نام “مانی” در فرهنگ‌های مختلف معانی گوناگونی دارد. در زبان فارسی، مانی به معنای “جاودانگی”، “اندیشمند” یا “متفکر” است. همچنین، این نام به معنای “جواهر” در زبان هندی نیز استفاده می‌شود که نشان‌دهنده کاربرد آن در نام‌ها در سراسر جنوب آسیا از جمله نپال و هند است. در متون اسلامی، اگرچه منبع قرآنی برای این نام وجود ندارد، به دلیل معنای خوب آن، استفاده از آن مجاز است و عموما به معنای فردی “متفکر” است.

نام مانیا اما پس‌زمینه فرهنگی و تاریخی گسترده‌ای مانند “مانی” ندارد. این نام از نام یونانی “ماریام” گرفته شده است که به معانی متفاوتی همچون “تلخی”، “دوست‌داشتنی” یا “کودک آرزومند” تعبیر می‌شود، اغلب در ارتباط با مریم مقدس در زمینه‌های مسیحیت است.

معنی اسم مانی در قرآن

نام «مانی» در قرآن مستقیما ذکر نشده است، اما این نام اغلب با مفهوم اندیشمند یا فردی دارای فکر و تفکر پیوند خورده است. مانی همچنین نام بنیان‌گذار آیین مانوی است که در سده سوم میلادی زندگی می‌کرد. او یک هنرمند، فیلسوف و معلم روحانی بود که تلاش کرد تا آموزه‌های مختلفی از دین‌های بودایی، زرتشتی و مسیحی را با هم ترکیب کند و دینی جدید بنیان‌گذاری کند که بر اساس متون مقدس و روایات شخصی خودش شکل گرفته بود. آیین مانوی با پیام‌هایی درباره جهان‌بینی دوگانه و مبارزه بین نور و تاریکی مشخص می‌شود. این نام در فرهنگ‌های مختلف به معنای نور و دانایی نیز تفسیر شده است.

معنی اسم مانی به انگلیسی

اسم «مانی» در زبان فارسی، معانی عمیقی چون «جاودانه» و «ماندگار» را در بر می‌گیرد. این نام، مفهومی بی‌زمان را تداعی می‌کند که خصوصیاتی از دوام و پایداری را نشان می‌دهد. ریشه‌های این نام در فرهنگ پارسی، تقدیری عمیق از میراث‌هایی را که در برابر زمان مقاومت می‌کنند، به نمایش می‌گذارد.

اسم دخترانه مشابه اسم مانی

  • ماندانا
  • مانا
  • نازی
  • مانیا
  • شادی
  • ماری

اسم پسرانه مشابه اسم مانی

  • آرمان
  • هانی
  • حامی
  • مانیاد
  • ماردین
  • سانی
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *